Начало Активна Що е то „осъзнато хранене“ и помага ли ни?

Що е то „осъзнато хранене“ и помага ли ни?

СПОДЕЛИ
дъска за рязане и шивашки сантиметър
Снимка: pixabay

Признайте си, ако и вие сте от този тип хора, които не могат а сдържат емоциите си пред опаковка шоколад и всеки път, дори да не ви се хапва чак толкова, отваряте и излапвате всичко като стой та гледай, а после горко съжалявате. Или пък всеки ден на вечеря сядате и не оставяте вилицата на мира, докато цялото количество в чинията не изчезне магически, а копчето на панталоните ви не се отдели от същите в търсене на нови посоки под дивана, около масата, в някое тайно кьоше. Това някои хора наричат лакомия. Ние ще го наречем чиста и неподправена любов към храната. Звучи по-добре, нали? Но колкото и да звучи, истината е една единствена, когато влезем в пробната. И понеже това не е локален, а глобален проблем, до нашите уши все по-често долитат слухове за така нареченото „осъзнато хранене“ (mindful eating) и ползите от „практикуването“ му. Що се отнася правилното хранене, надявам се, че и вие сте го забелязали, правилата в тази насока лично на мен ми се струват нескончаеми, което ги прави трудни за изпълнение, а понякога водят и до пълно объркване. Не яжте въглехидрати на вечеря, отдалечете се от мазните и пържени храни, не яжте след 18 часа, шоколадът не е полезен за вашите килограми, ама не е точно така с черния, на закуска изяждайте точно яйце и половина от щастлива кокошка с 97 грама йогурт и 3 плода годжи бери, за предпочитане лично набрани от Северен Китай между 10 и 10:15 часа сутринта на седмо число…Ехо, виетнамският превод на Хегел е в пъти по-лесен за разбиране.

прибори за хранене с панделка
Снимка: pixabay

И поради тази причина, защото на хората най-вероятно им е дошло повече да се изтезават със спазването на всички тези правила, а и са разбрали, че е физически невъзможно, са решили да опростят нещата и да синтезират информацията в така нареченото ново течение mindful eating. И какво да ви кажа, може пък съвсем да не е зле. Тази концепция за осъзнатото хранене има по-гъвкаво отношение към храната, която внасяме в нашето тяло. По-точно, това е отново стратегия, но този път такава, която няма да ни причини извънреден стрес и ужас, както повечето диети, с които се захващаме.

Интуитивното хранене се базира на начина по който се храним, а не на това с какво се храним и ни учи как правилно да разпознаваме сигналите на нашето тяло. Сиреч кога изпитваме истинско чувство на глад и кога сме се заситили. И ако искате да бъда още по-точна, къде точно в кофата със сладолед да забодем последната лъжица и да не се чувстваме нещастни и топчести след това. И не, не става въпрос само за сладоледа, а и за кофата с крилца, тавата с мусака и прочие.

По този повод имаме две новини за вас. Едната е, че с помощта на интуитивното хранене можете да  избягвате тези ситуации на 100%, което ще ви гарантира живот без преяждане и скорострелно качване на килограми. Другата новина е, че не става с магическа пръчка. И от вас се иска нещо малко. На първо време трябва да се научите да разпознавате истинския глад – дали стомахът ви е наистина празен, или лакомията пак ви е обладала и наблизо няма екзорсист, който да се притече на помощ. Истината е, че всеки от нас го знае – дали е наистина гладен или не. Просто често пъти не си задаваме този въпрос, а направо тичаме към хладилника от все сърце. Ето ви първото правило – преди да посегнете към храната, замислете се, защо го правите – от глад, нерви или скука? Другото важно нещо е да се опитате да разграничавате гладът от жаждата. Зная, че звучи налудничаво, но факта си е факт. Ако не пиете достатъчно вода и не се хидратирате, тялото ви може да ви излъже, като ви праща грешни сигнали за това, че е гладно. А то, горкото, е жадно. Заради това, пийнете си една студена водица и чакайте да видите дали ще ви мине.

We all have #goals but not everyone maps out a #plan to reach it. The #plan is as important. Getting #healthy is a journey – it takes a plan, consistency, and action. You get praised in public for what you practice in private. Take action with my 10 day #purelyradiant cleanse. Jumpstart your #healthychoices and begin seeing a difference. Discount only available for a few more days! Enter code radiantsummer for 50% off!! CLICK THE LINK IN MY PROFILE to get started! @mindfuleatingcoach @mindfuleatingcoach #juice #plants #plantbased #wellness #health #healthyfood #healthylifestyle #greens #homemade #fresh #food #instagood #sale #independenceday #fourthofjuly #mealplan #mealprep #inspiration #coach #teacher #weightloss #loseweight #feelgood

A post shared by Mindful Eating Programs (@mindfuleatingcoach) on

Следващо правило е да намалите контакта с технологиите по време на хранене, чак и да го сведете до минимум. Оставете телефона на страна и просто се хранете. Колко от вас отпаднаха тук? Не се шегувам. В началото това е изключително важно, тъй като телефонът и телевизията могат да ви разсеят и да забравите колко и как лапате. Банално е, но не е маловажно. Истината е, че, макар и да не го осъзнаваме с пълна сила, ние отдаваме голямо значение на това къде и с кого се храним. Различните ситуации, места и хора могат да ни накарат да се храним повече или по-малко. Без да го осъзнаваме. Седнете и си дъвчете  кротко.

Онези от вас, които все още не са се отказали да четат, трябва да започнат да обръщат и по-голямо внимание на своята храна. Седнете, облещете поглед към чинията и си дайте сметка за текстурата, цветът, аромата на храната. Подушете, боднете, опитайте спокойно и усетете всичките ѝ вкусови характеристики. О, колко хрупкаво! Или пък сладко? Или пикантно? Храната може да ви открие ново измерение, ако ѝ позволите.

А сега да помислим и за това колко точно бързо се храним. Аз лично познавам човек, който почти е отхвърлил естествената функция на дъвчене. При него яденето на портокали е пословично, дори страховито за наблюдаващия отстрани и нищо неподозиращ човечец. Ако и при вас при всяко преглъщане на хапка шията ви се издува като на пеликан, очите ви се ококорват и създават впечатление, че ще изхфръкнат от орбитите си, значи най-вероятно и вие позабравяте да дъвчете. Сега е време да разклатим показалец и да се скараме като леличката от детската градина. Не само, че е много вероятно да се задавите и да изплашите заобикалящите ви, но и храносмилателната ви система със сигурност вие безгласно при всяко едно хранене. Дъвчете бе, хора. Дъвчете бавно. Най-добре е една хапка да бъде сдъвквана между 20 и 42 пъти преди да бъде преглътната. В началото е досадно, но после се превръща в навик и то добър. Така ще облекчите горкото храносмилане, а и няма да се стига до моментите на преяждане и усещане на тежест в стомаха след хранене. Пък и ако забавите темпото, ще забележите, че е възможно да се засищате с по-малко количество храна. Сиреч, дайте време на мозъка си да осмисли, че сте сложили храна в това тяло. И последствията ще бъдат чудесни – няма преяли, няма издути стомаси, чувство за тежест и тромавост, спите си спокойно и сте в добра форма.

И това е то цялото чудо на „осъзнатото хранене“. Нищо, което да не сме чували и преди, просто събрано в една концепция, която работи. Опитайте и се похвалете!

СПОДЕЛИ
Предишна статияДа живее свободата – зодия Стрелец
Следваща статияАктрисата Гуинет Полтроу се сгоди
Валя е експлозивна и весела. Цени спонтанността и позитивизма у хората. Дори често я обвиняват в лекомислие. Но то е само привидно и скрито зад маската на… е, може би е просто артистична натура. Нейната извечна любов са литературата и музиката, както и непреодолимото желание да се подвизава на театралната сцена. Като заклет филолог тя смята себе си за разнообразна и пъстра натура с широки интереси и още по-широки възгледи.

ОСТАВЕТЕ КОМЕНТАР